اسرار روستاي طلسم!!

اسرار روستاي طلسم!!

تپه اي در حاشيه شهر دالاهوي کرمانشاه، از دل قرون و اعصار سر بر آورده که داستان ها و افسانه هايي پر رمز و راز در سينه خود نهفته دارد و بر فراز اين تپه باستاني، دهي سر برآورده که در تار و پود يک باور پرشگفت، يک طلسم بنيان گرفته است... روستاي طلسم!
اين نامي است که اهالي روستا بر اين ده نهاده اند و آن ها با نقل داستان هايي مي گويند خاک روستاي طلسم اثر سحرآميز و جادويي دارد و دامنگير است.
قديمي ترها نقل مي کنند تپه باستاني طلسم که در وسط روستا قرار گرفته، در دل خود گنجينه اي سرشار از طلاو جواهر پنهان کرده است. ريش سفيدهاي سالخورده هم نقل مي کنند عده اي چندين سال پيش به طمع اين گنج عظيم به دل تپه زدند و ناپديد شدند چون طلسم تپه آن ها را اسيرخود کرده است.
پا به روستاي طلسم مي گذاريم، روستايي که در دامن دشتي سبز و وسيع گسترده شده و راز و رمزهاي زيادي از گذشته هاي دور در دل خود جاي داده است.
تاکنون آثار گرانبها و يادگارهاي زيادي از دوران مفرغ، عصر آهن و دوران اشکاني از دل اين تپه تاريخي در وسط روستا به دست آمده است و با اين که در سال 1348 به عنوان يک اثر ملي به ثبت رسيده اما هنوز طلسم کاوش هاي باستان شناسي در آن نشکسته و کسي گوش به شنيدن رازهاي اين تپه نسپرده است.
ولي ما به روستاي طلسم رفتيم تا از اهالي بپرسيم چرا نام روستايشان را طلسم گذاشته اند؟
به سراغ يکي از قديمي تر ها مي رويم. بيژن ملک نيازي که 75 سال دارد مي گويد: نام روستا طلسم است چون خاکش آدم را اسير مي کند و وقتي به اينجا بيايي طلسم مي شوي و ديگر نمي تواني بروي.
اين روستايي سالخورده مي گويد: پدر و پدربزرگم هم اين داستان را نقل کرده اند. اين روستا از 1400 سال پيش داراي سکنه بوده است و بعضي از ساکنان روستاهاي اطراف دراين روستا زمين هاي زيادي داشتند. من 50 سال پيش آمدم که يک شب در روستاي طلسم بمانم و به کار زمين ها رسيدگي کنم اما نيم قرن است که در آن «يک شب» مانده ام و ديگر نتوانسته ام برگردم.
او مي گويد: اين که مي گويند خاک روستا دامنگير است حقيقت دارد اما حرف هايي که درباره گنج طلاو جواهر و جادوي آن ها مي زنند چندان روشن نيست و براي دست يافتن به آثار باستاني در دل تپه طلسم بايد آن را حفاري کرد.
در فاصله 700 متري روستا مقبره اي سنگي هست که به آن مقبره شمس قمر مي گويند و اين مکان هم يکي از نقاط عجيب و غريب روستاست.
مقبره سقف ندارد و اهالي معتقدند هرکس خواسته براي اين مقبره سقف بگذارد به بلاو مصيبت افتاده و گم وگور شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: 4 گوشه دنیااسرار روستای طلسمعجایب
[ چهار شنبه 29 آبان 1392 ] [ 17:49 ] [ علی امیدی ]
[ ]